Wednesday 30 September 2009

Que Sera Sera..

Went to rectify my IC number on the offer letter plus submit in my appeal letter today. And this is what happened when I submitted in the appeal letter.

Me (M): Hello tuan, saya nak hantar surat rayuan saya pada hari ini.
Officer (O): Ok boleh. Tapi, rasanya susah nak dapat tau.
M: Yeah. Erm, ok, tapi saya rasa cuba kot.
O: (opens letter and reads it) Kenapa tak nak ke Sabah?
M: Erm, kerana jauh dan ibubapa saya sudah tua..
O: Oh ok... Kamu ada berapa adik beradik ya?
M: Termasuk saya, terdapat lima, tuan.
O: Oh begitu, di mana mereka semua ya?
M: Kakak saya bekerja di KL, yang lain overseas belajar.
O: Kakak kamu di KL boleh jaga ibubapa kan?
M: ..... (mistake number 1)
M: Tapi, tentu ibubapa saya rindu saya kan?
O: Kamu graduate kat mana?
M: University of Strathclyde tuan.
O: Itu di luar negara kan? Berapa lama kamu di sana?
M: Erm... satu tahun tuan.
O: Sama seperti pergi ke Sabah la... Itu kan oversea juga. (laughs)
M: (laughs).... (mistake number 2)
O: Sebenarnya, saya tak nak discourage kamu atau apa tapi ada ramai yang juga appeal tak nak ke Sabah dan sekarang ada kekosongan di sana. Jadi unless ada 3 solid reasons, susah nak dapat appeal tau.
M: 3 sebab? Apa itu?
O: Berkahwin, samada kamu ada masalah kesihatan atau ibubapa kamu ada masalah kesihatan.
M: Oh..
O: Sekarang ada yang appeal yang mempunyai clinical depression, ada pula yang dari keluarga ibu tunggal (must be Soo Fen I think), ada yang ibu atau ayah mengalami kanser, jadi kalau dibandingkan, kes kamu susah sikit la.
M: .... Erm.. Tak apa la. Saya rasa tengok macam mana nanti... Terima kasih ya atas masa tuan.
O: Ok.. Anyway, good luck ya.
M: Terima kasih.

And that's why you should just post in your appeal letter. But the officer was very nice though. It's just that it'll be quite hard to get an appeal. Sigh. Nvm, there's one more month left.

No comments: